אודותינו שאלות נפוצות צור קשר מידע מתקדם לעובדים הרשמה לרשימת תפוצה פורומים קישורים מומלצים
   
מחלות נפש
חיפוש באינדקס המטפלים

מידע על מחלות נפש


הפרעת ספקטרום האוטיזם , שלעתים קרובות מכונה ASD, היא המונח המשמש לתיאור קבוצה של הפרעות הכוללת אוטיזם, ביניהן תסמונת רט, תסמונת אספרגר, אוטיזם סוואנט ועוד וכן הפרעת התפתחותית נרחבת (הידוע גם באוטיזם לא טיפוסי) . אוטיזם הוא הצורה הנפוצה ביותר המתרחשת בתחום ה ASD

מבוא
הפרעת ספקטרום האוטיזם , שלעתים קרובות מכונה ASD, היא המונח המשמש לתיאור קבוצה של הפרעות הכוללת אוטיזם, ביניהן תסמונת רט, תסמונת אספרגר, אוטיזם סוואנט ועוד  וכן הפרעת התפתחותית נרחבת ( הידוע גם באוטיזם לא טיפוסי ) . אוטיזם הוא הצורה הנפוצה ביותר המתרחשת בתחום הASD . אוטיזם, כאמור, הוא אחד התסמונות הנכללות בספקטרום האוטיסטי, אוטיזם הוא רצף שלם של הפרעות, המאופיינות בקושי לקיים אינטראקציה חברתית ותקשורתית, יחד עם טווח מוגבל מאוד של תחומי פעילות ותחומי עניין.
 
הסימפטומים הקשורים עם ASD מופיעים בשלב מוקדם בהתפתחותו של ילד ולכן  זה נחשבת "הפרעה התפתחותית ".  המונח " ספקטרום " מהווה מונח שבא לציין ולתאר את המגוון הרחב ורמות שונות של חומרת הסימפטומים שנמצאו בילדים עם ASD . לדוגמא, שני ילדים יכולים להיות מאובחנים עם ASD , עדיין עשויה להיות אחד פיגור שכלי, שפה לא מדובר ולהיחשב תפקוד נמוך , ואילו אחרים עשויים להיות ממוצע או אפילו מעל אינטליגנציה ממוצעת , נמצא שיש דיבור רגיל וייחשב בתפקוד גבוה .
 
מומחים שחושבים כי תסמונת אספרגר היא צורת תפקוד גבוה של אוטיזם. אחרים מאמינים שאין הבדל, כי הפרעות אלו חולקים את אותם מאפיינים וקשיים דומים. מה שחשוב הוא שהגישה הכללית לטיפול בשתי ההפרעות הללו היא זהים, עם טיפול ספציפי שמותאם לצרכיו של הפרט.
 
מחקר שנערך לאחרונה עולה כי בממוצע , אחד מכל 160 ילדים יאובחן עם הפרעה אוטיסטית , עם נערים עולים במספרם בנות ארבעה לאחד. כ 75 אחוזים מילדים עם אבחנה של ASD הם בעלי אינטליגנציה נמוכה , ואילו סביב 10 אחוזים עשויים להפגין אינטליגנציה גבוהה בתחומים ספציפיים כגון מתמטיקה או מדעי מחשב. יש מספר קטן מאוד יכולת יוצאת דופן בתחום מסוים ,לכישורים מוזיקליים דוגמא או זיכרון.
 
המאמר הזה מספק מידע למשפחות ולמטפלים על ASD וטיפים להתמודדות עם  האנשים בעלי  קשיים בתחום ה ASD.
 
אילו  קשיים נגרמים לאנשים עם ASD ?
   
לילדים ומבוגרים עם ASD ישנם קשיים המקובצים בשלושה תחומים מרכזיים.
 
1 . תקשורת מילולית ולא מילולית
  
מיומנויות תקשורת להשתנות תלויבה תפתחות האינטלקטואלית וחברתית של הילד או מבוגר הבודד. יש  מעט אנשים עם ASD , אם בכלל, ללא דיבור כלל ואחרים עם דיבור רגיל. עם זאת, אלה שיש לי דיבור שלעתים קרובות מתקשים לתקשר בצורה יעילה .

לדוגמא, אדם עם ASD עשוי לומר דברים מוזרים ולא מתאימים , חוזר על ההצהרות מילוליות שנעשו על ידי אדם אחר (שנקרא " התהדדות ' ) , לדבר על נושא אחד ספציפי לפרקי זמן ארוכים ללא מודעות לכך שאחרים איבדו עניין. יש האומרים דברים שאינם רלוונטיים לשיחה הנוכחית. סגנון התקשורת יוצא דופן של אלו עם ASD יכול לפעמים להוביל לילדים ומבוגרים עם הפרעה אוטיסטית להיות קורבנות של הצקה.
 
בנוסף, אלו עם ASD עלולים למצוא את זה קשה לשמור על קשר עין עם אחרים ולהבין תקשורת לא מילולית כגון הבעות פנים ותנועות ידיים כולל הצבעה. לעתים קרובות הם אינם מגיבים כאשר אחרים מדברים אליהם ובמקרים מסוימים ייתכן שלא מגיבים לשם שלהם.
 
2 . מודעות ואינטראקציה חברתיות
  
לעתים קרובות יש לילדים ומבוגרים עם ASD קושי הבא כללים חברתיים , אשר עשוי לגרום להם להיראות לא חברותי. לדוגמא, הם נוטים להימנע מסתכלים על האדם מדבר ולא נראה שמקשיבים. בעת אינטראקציה עם אחרים , אלו עם ASD לא יכולים לעקוב אחר התנהגויות חברתיות משותפות. לדוגמא, הם עלולים לגעת ואפילו ללקק אחרים, או להעיר הערות בוטות ולא מנומסות.
  
3 . פעילויות ותחומי עניין
  
ילדים עם ASD לעתים רחוקות נוטים לשחק במשחקים או לעסוק במשחקי דמיון. במקום זאת, הם עשויים להשתמש בצעצועים וחפצים אחרים בדרכים יוצאות דופן (למשל, בתור אובייקטים , ספינינג ומצליפים באובייקטים ). הם יכולים להיות אובססיבי עם פריט כגון חתיכת חוט או עיפרון ולסחוב אותו כל הזמן, ועשויים לאסוף אובייקטים (למשל , אבנים , מקלות , סוללות ). ילדים ומבוגרים עם ASD יכולים להיות גם יותר רגישים למגע וטעם או מרקם של מזונות מסוימים.  דוגמאות לכך כוללות בן משפחה מנסה לתת להם חיבוק דחייה או מתעקשים שכל התוויות מנותקים הבגדים שלהם, כי המגע שלהם על העור שלהם הוא בלתי נסבל. יש אנשים עם ASD עשויים גם מתנהגים כאילו הם אינם רגישים לכאב או שינויים בטמפרטורה ולכן הם יכולים לשים את היד שלהם ישירות לתוך להבה. חלקם לא אוהבים את השינוי ולחוות מצבים חדשים. יש בניהם העשויים גם להציג התנהגות מוזרה כגון: מתנהגים כאילו אין אף אחד בסביבתם או אנשים אחרים לא קיימים. ישנם הגורמים לעצמם פגיעה עצמית. דוגמאות כוללות נפנוף בתנועות חוזרות ונשנות, ספינינג, נדנדה , הליכה על הבהונות רגליהם ונושכים את עצמם. לעיתים זה מלווה בבעיות התנהגות , כולל התפרצויות זעם ותוקפנות שגם הם נפוצות.
  
חומרת קשיים בשלושת תחומים אלה משתנה אצל אנשים שונים. לדוגמא, אדם בתפקוד גבוה עם ASD עלול להיות עם קשיים קלים כגון קיבעון בנושאים מסוימים של שיחה ומתקשה להבין ביטויים או במחוות פנים. לשם השוואה, אדם ברמת תפקוד נמוכה אולי אין להם שפה מילולית , אבל העיסוק בהתנהגות גרם לפציעה עצמית כגון: לדפוק את הראש שלו או שלה שוב ושוב בקיר,  זקוק לתמיכה מתמדת בפעילות יומיומית כגון הלבשה והכנת ארוחה.

אנשים עם ASD גם נוטים יותר לפתח בעיות נפשיות. ילדים ומבוגרים עם ASD חווים לעתים קרובות מתח וחרדה הנגרמת על ידי הקושי שלהם בהתמודדות עם שינוי ומצבים בלתי צפויים. הם גם בסיכון לפתח דיכאון, במיוחד בגיל התבגרות מאוחרת ובבגרות מוקדמת. כמו כן  מכיוון שאנשים עם ASD לעתים קרובות מתקשים להבין ולתקשר עם אחרים ורגשותיהם  (כולל חרדה או מצוקה ) לא ברורים להם. בעיות אלה עשויות שלא להיות יכולות להיות מטופלות בצורה מקצועית.

ילדים ומבוגרים עם ASD עלולים להיתקל גם בבעיות שינה . ילדים בפרט עלולים להתקשות הולך לישון, ימשיכו להיות פעילים במשך כל הלילה , מתעוררים לעתים קרובות וישנים  הרבה פחות מהצפוי לגילם.
  
מה גורם לאוטיזם ?
  
אין הסבר ברור לגבי מה גורם להפרעה אוטיסטית. עם זאת, מחקרי משפחה הראו כי גנים מהווים גורם לא מבוטל.  לדוגמא, אם לתאום זהה אחד יש אוטיזם אז האחרים יש סיכוי סביר ב% 75 אחוזים גם שיש לשני אוטיזם.

ASD גם נוטה להתרחש לעתים קרובות יותר מהצפוי בקרב אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים. חוקרים בודקים את הקשר בין ילדים לאימהות שסבלו מבעיות במהלך הריון או לידה, כמו גם את תרומתם של זיהומים נגיפיים , חוסר איזון תזונתי, וחשיפה לכימיקלים סביבתיים.
 
מה הסימנים שעשויים להצביע שלמישהו יש ASD   ?
  
בדרך כלל, ASD מזוהה לפני שילד מתחיל בבית ספר וילדים רבים מאובחנים מגיל צעיר מאוד. בדרך כלל הורים, אנשי מקצוע  בתחומי  בריאות, טיפול, רווחה וחינוך מבחינים במשהו יוצא דופן בהתפתחותו של הילד. דוגמאות מצביעות, על אי יכולת להגיב על  התנהגויות חברתיות מתאימות כגון חיוכים או הבעות פנים אחרות, התפתחות שפה ירודה, ומחסור בצורות אחרות של תקשורת כגון הצבעה ומנופפת. חלק מהילדים אינם מאובחנים עד שהם בבית הספר, בדאגה לעתים קרובות שהועלתה על ידי מורים. פחות נפוץ,אבחנה עלולה להתרחש בגיל התבגרות מאוחרת או בבגרות . אלו שאובחנו בגיל מבוגר יותר הם תפקוד כללי גבוה יותר ויש להם תסמינים פחות חמורים. עם זאת, הם עדיין חווים קשיים חברתית, תקשורת והתנהגות.
 
לאחרונה, פורסמה תגלית חדשה העוסקת באבחון אוטיזם בגיל צעיר. חוקרים ממכון וייצמן ומאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו מצאו סמן ביולוגי שיכול לאבחן אוטיזם בקרב תינוקות. האבחון נעשה באמצעות בדיקה מיוחדת – fMRI  הבודקת אפשרות לסנכרון נמוך בפעילות המוח אצל התינוקות (דבר שמעיד על אוטיזם).
  
אבחון וטיפול ב ASD
 
מאחר וישנם מאפיינים רבים  מההתנהגויות הקשורות עם ASD מלווה  בהפרעות אחרות יש צורך בהערכה רפואית. הערכה רפואית היא חשובה כדי שניתן יהיה לשלול גורמים אפשריים אחרים של קשיים אלה (כגון בעיית שמיעה ) . אבחנה של ASD בילדים בדרך כלל מתרחשת לאחר הערכה יסודית של  צוות של אנשי מקצוע בריאות. צוות הערכה הוא בדרך כלל מורכב מפסיכולוג , מרפאים בדיבור, רופא ילדים או פסיכיאטר ילדים , והוא יכול לספק מידע הדרוש כדי לקבל החלטות לגבי גישות לטיפול. אבחון במבוגרים יכול להתבצע או על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר המנוסה בטיפול ב ASD.
 
המידע שאנשי מקצוע בבריאות יצטרכו על מנת לעשות אבחנה ולתכנן את הטיפול יבוא ממגוון של מקורות. זה יכלול מבדיקות רפואיות רלוונטיות, כגון שמיעה ובדיקות עיניים , ראיונות עם הורים ומטפלים אחרים כדי לקבל מידע על התפתחות ואירועי חיים משמעותיים. ישנה גם הערכה של יכולת אינטלקטואלית , תקשורת ומיומנויות מוטוריות. הערכה של תקשורת תכלול הסתכלות כיצד ואיך השפה מתפתחת. בנוסף, ו גם אופן שבו האדם משתמש בשפה כדי לתקשר . ההערכה של כישורים מוטוריים תכלול הסתכלות,על מוטוריקה עדינה כגון החזקת עיפרון ולהרים חפצים קטנים, כמו כן במוטוריקה גסה כגון קפיצה וריצה . בהערכה של ילדים בפרט , תצפיות של התנהגות במגוון רחב של מסגרות כגון בבית ובבית הספר ומקומות אחרים שבהם הילד נמצא..
 
האם ניתן לקדם אנשים עם ASD?
  
עם טיפול מתאים אפשרי עבור אנשים עם ASD להיות חברים פעילים בקהילה . עם זאת , ידרשו רמות גבוהות של תמיכה וטיפול ופיקוח לכל החיים. מחקרים מראה כי ילדים עם ASD יכולים מאוד להשתפר כאשר הטיפול ניתן בשלב המוקדם של ההפרעה . עם התערבות מוקדמת הילדים ישתפרו ויוכלו להשתקם ולהתקדם בצורה משמעותית.
 
בעקרון ה ASD הוא הפרעה לכל החיים , אנשים עם ASD עשויים להזדקק לטיפול ולסיוע נוספים כפי שהם מתמודדים עם אתגרים חדשים במהלך הבגרות. מבוגרים עם הפרעה אוטיסטית שנמצאים בתפקוד נמוך זקוקים לטיפול מתמיד. בדרך כלל הם גרים בבית עם ההורים שלהם או במתקני מגורים שבו ניתן מענה לצרכיהם . מבוגרים עם ASD בתפקוד גבוה לעתים קרובות יכולים לנהל חיים נורמאליים יחסית הכוללים עבודה ולפרנס את עצמם ולחיות בכוחות עצמם . היכולת של אדם בוגר עם ASD לנהל אורח חיים נורמטיבי עבודה , חובות בית,והכספים נקבעים לפי חומרת הסימפטומים שלהם , ברמתם של חינוך והכשרה . הבנה שלמבוגרים עם סימפטומים של ASD הם מובנים על ידי הסביבה עשויים להיות משמעותית בתהליך השיקום.
 
כיצד לטפל ב ASD ?
 
אין תכנית טיפול אחת שנמצאה כדי להצליח בטיפול באנשים עם ASD. מומחים בתחום בריאות זקוקים  לתכנן את הטיפול כדי להתאימם  לצרכים של האדם המסוים, נקודות החוזק שלהם וקשיים. בטיפול בילדים ASD חשוב להתחיל את הטיפול בשלב המוקדם של ההפרעה , לתכנן תכנית טיפול כדי לענות על הצרכים של הילד, טיפול בבעיות התנהגותו הן תקשורת, ולערב את ההורים ומטפלים עיקריים אחרים. התערבות מוקדמת מתמקדת בהקניית מיומנויות חברתיות, פיתוח מיומנויות מוטוריות ותקשורת , הפחתת התנהגויות בעייתיות (למשל, התפרצויות רגשיות , הטחת ראש)  וקידום התנהגויות חיוביות (למשל, במצבים חברתיים להפנים מיומנות תקשרתית ועמידה בדחפים מיידים ) .
 
טיפול תרופתי
  
הטפול התרופתי משמש לעתים כדי לשפר את טווח קשב או להפחית התנהגויות לא רצויות, כמו נפנוף בידיים. עם זאת חשוב לבחון דרכים אחרות להפחתת התנהגויות אלה מאחר  מספר תרופות עם תופעות לוואי מזיקות , במיוחד אם נלקח על פני תקופה ארוכה של זמן.

טיפול פסיכולוגי
הטיפול הפסיכולוגי , כוללים התערבויות התנהגותיות.
טיפול אחר
 הוכח שכדי לשפר את תפקודם של אנשים עם ASD. גם מינרלים ותוספי ויטמינים ודיאטות מיוחדות עשויים לסייע אבל אין שום הוכחה מדעית לתמיכה ביעילותם בטיפול בהפרעה אוטיסטית.
ההתערבות הטיפולית נעשית לרוב במסגרות חינוך מיוחד לאוטיזם שכוללות הגנה, טיפולים התנהגותיים במטרה להפחית התנהגויות לא רצויות, טיפולים לקידום יכולות תקשורת וטיפול באומנות. בדרך כלל הטיפול ניתן בצוות רב מקצועי הכולל פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת.
קיימות מספר שיטות נפוצות לטיפולים אינטנסיביים ביותר (כ-30-40 שעות טיפוליות בשבוע), הדורשות מעורבות רבה של ההורים, ביניהן מודל DIR, שיטת son-rice ורכיבה טיפולית על סוסים. השיטה הנפוצה ביותר היא ABA המושתתת על עקרונות בסיסיים של למידה ועיצוב התנהגות.

בעקרון: כאשר מחפשים טיפול, חשוב לשקול טיפולים שיש להם תמיכה בראיות מדעיות . יש רשימה של טיפולים אפשריים עבור ASD , שחלקם אין להם ראיות כדי להראות שהם עובדים הרבה זמן. תוכניות טיפול יעילות עבור ASD צריכה לכלול טיפול פסיכולוגי כדי לטפל בקשיים בהתנהגות ותשומת לב ולקדם את הפיתוח של שפה ותקשורת וכישורים חברתיים .

טיפים לסיוע לאנשים עם ASD

חשוב לפנות לייעוץ מקצועי עלמנת לבחור  אסטרטגיות טיפול מתאימות לאנשים עם ASD. יש לקחת בחשבון גילו של האדם,  חומרת הקשיים שלהם הן גורמים חשובים, ולאחר מבן  גם לקחת בחשבון מה שיכול לעזור . להלן כמה אסטרטגיות שניתן לקחת בחשבון כדי לסייע להורים ומטפלים אחרים של אנשים עם ASD.

לספק מידה סבירה של מבנה יומי באמצעות יומן יומי או שבועי ולהכין את האדם לכל שינוי בשגרה שלהם. כאשר שינוי משמעותי עומד לקרות , לבזבז זמן לפני האירוע לשוחח אל הילד או מבוגר על מה שעומד לקרות ולוודא שיש להם תמיכה כדי לנהל את את ההתפתחויות בעקבות השינוי כגון: חרדה. זה עשוי לעזור להם להתמודד עם שינוי בקלות רבה יותר .
תן רשימה של צעד אחר צעד וההוראות להשלמת פעילויות יומיומיות , כמו מתכונן לבית הספר או במקלחת . תרשים על קיר עם תמונות הממחישות כל צעד יכול להיות דרך טובה להציג את המידע הזה. זה יכול להיות מועיל לילדים בתפקוד גבוהים יותר ומבוגרים.

לפתח שיגרה ליום כולל שעות קבועות לארוחות, פעילויות ושינה. ברגע ששגרה היא במקום , להימנע מלשנות אותו במידת האפשר. ילדים ומבוגרים עם ASD יכולים להיות מוטרדים מאוד אם השגרה שלהם משתנה.
לספק הוראות בשפה פשוטה ומאפשרות זמן לאדם לקלוט את המידע ולהגיב. נסה לא להשתמש בביטויים כגון "למשוך את הגרביים שלך למעלה" או " יורד גשם של חתולים וכלבים " , משום שאנשים עם ASD לעתים קרובות לקחת פשוטו כמשמע דברים. אם תגובה מתאימה היא לא נתנה כדאי לבדוק שהאדם הבין .
לספק רמזים חזותיים כגון תמונות או מתווה סיפור כדי לתמוך בתקשורת. לדוגמא, כאשר מתן הוראות או הגדרת תמונות שימוש יומן יומית להציג משימות ולעזור להבנה.
ללמד ולתרגל את "חוקים" חברתיים כגון לעמוד בתור, כיצד  לברך אנשים, ולספק הזדמנויות עבור הפרט לאינטראקציה עם אחרים. אסטרטגיות כגון משחק התפקידים יכולות להיות דרך שימושית לסייע לאדם ללמוד מיומנויות חברתיות חדשות.
לבקש עזרה כאשר בעיות משפחה להתעורר. גידולו של ילד או תמיכה למבוגרים עם ASD יכול להיות קשה ומלחיץ. סיוע בני משפחה ולבני המשפחה וטיפול יכולים לשפר את התוצאות ולקדם שיקום שלהם.
לדף הבא
מכון סאלד
אודותינו שירותים למתמודד אינדקס מטפלים מחלות נפש
שאלות נפוצות מידע למשפחות קופות חולים צפיה בסרט "אמא לא משוגעת"
צור קשר תעסוקה בתי חולים רכישת ספרות מקצועית
הרשמה לרשימת תפוצה חוקים ותקנות ביטוח לאומי העשרה והשתלמויות
פורומים מערכות תומכות משרד הבריאות
© כל הזכויות שמורות ל"פורטל בריאות הנפש בישראל" בניית אתרים | אחסון אתרים