אודותינו שאלות נפוצות צור קשר מידע מתקדם לעובדים הרשמה לרשימת תפוצה פורומים קישורים מומלצים
   
מחלות נפש

חיפוש באינדקס המטפלים

לחץ וחרדה


זיהוי תסמינים, ומניעת הפיכתם לנזקים בתחום הדיכאון

By Mikel Theobald

Medically reviewed by Farrokh Sohrabi, MD


על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, כמעט 1 מ 10 מבוגרים בארצות הברית מתמודדים  עם דיכאון או  דיכאון מג'ורי, או דיכאון חוזר ונשנה, שיכול לבוא וללכת. עבור חלק, התקפים אלה יכולים להיות מתישים - אפיזודה דיכאונית עשויה להשאיר את האדם מותש וחסרת תקווה, ולכן קשה להיות נוכח ופורה בחיי היומיום שלך. למרות שהדיכאון הוא מצב בריאותי חמור, שלא ניתן לדעת מתי מתחיל ואסור התעלם, ואז ניתן לטפל בו בהצלחה. ברגע שתסמינים נמצאים תחת שליטה, לומדים לזהות  אותם  - או ניהול טוב יותר אלה שאתה יכול לשלוט - עשוי לעזור לך להימנע מעוד אפיזודה דיכאונית. 

10 התסמינים הם:
מרגיש המום או לחוץ 
מטלות רבות מדי - ולא מספיק זמן כדי להשלים אותם, כגון:  ארוחת ערב חובה, חברים ויחסי עבודה ושעות נוספות, שמצמצמים  את הזמן אישי - הרשימה של סיבות להרגשת הלחץ הוא  על בסיס יומי אולי נראה אינסופי.  אבל, אומר ניטש סנטוס, PsyD, מטפל פסיכולוג וההתנהגות בגרייט נק, ניו יורק, אתה יכול למזער את הנזק של הדיכאון זה אם אתה יודע את הגבולות שלך וגבולות מקום על מה שאתה יכול ולא יכול לעשות. "למד כיצד לומר לא ולהיות אסרטיבי," אומר ד"ר סנטוס. "אם משימה חייבת  להיעשות  אך נראית מכריעה, תנסה לפצל אותה למשימות קטנות יותר, כי השלמתם שלב אחד בכל פעם, כך שהמשימה פחות מרתיעה."

מצב בריאות שניוני 
בעיות בריאותיות עשויות להתרחש לפני או אחרי שאתה מאובחן עם דיכאון. בעיה רפואית נוספת עשויה להיות גורם לדיכאון שלך, תוצאה של הדיכאון, או שאינו קשור לחלוטין. "סדר עדיפויות לטיפול במצבים רפואיים הדורשים תשומת לב", אומר סנטוס. עם תכנית טיפול במקום, תוכל להסיר חלק מהלחץ שמסביב המחלה, ולמנוע ממנו להשתלט על החיים שלך ומוביל לאפיזודה דיכאונית. מחפש את קבוצות תמיכה לבעיות רפואיות יכול גם להציע נחמה. 

לאבד את מקום העבודה שלך 
פיטורים מהעבודה יכול להיות גורם לתסמיני דיכאון עבור מגוון רחב של סיבות: אתם עשויים להרגיש דחויים, מתאבלים על האובדן של מערכות יחסים עם עמיתים, או חשש לעתיד הכלכלי שלך. 
הרשה לעצמך זמן כדי לעבד את האובדן ולאחר מכן חפש את רפידות הכסף. אולי זו ההזדמנות שחיכית לרדוף אחר נתיב קריירה חדשה או לעשות צעד שאתה כבר חושב על. "לעדכן את קורות החיים שלך או לקחת קורס לימודי המשך", מציע סנטוס. "זה מאפשר לך להרגיש שאתה לוקח אחריות על אובדן בלתי צפוי ובלתי נשלט, תוך שמירה עליך להזדמנות הבאה." 

חובות כספיים 
חששות פיננסיים הם גורם שכיח ביותר של דאגה ולחץ. וזה לצערנו גם יכול להוביל לאפיזודה של דיכאון. "פוקוס על דברים שאתה יכול לעשות כדי ליצור יציבות פיננסית מוגברת ולא להתמקד במה שיש לי ולא מה שאין לי".  מייעץ סנטוס. "להיות יוזם ולהשתלט שבו אתה יכול". יצירת תקציב ולבדוק אותו על בסיס קבוע, כך שאתה נשאר מודע לתזרים המזומנים שלך. בנוסף, ליצור תכנית חיסכון ולהגדיר פיקדונות ישירים לחשבונות החיסכון שלך, כך שאתה לא מתפתה להוציא את הכסף. התחברות לאירועי קהילה מקומיות, כי הם בחינם או עולים מעט מאוד להשתתף, כך שתוכל להישאר עסוק עם בני משפחה וחברים מבלי לבזבז הרבה כסף. אל תאפשר לחוסר תקציב נוסף כדי לשמור עליך נעול בבית, מה שמקל עליך ליפול לאפיזודה דיכאונית - ללכת לפארק לפיקניק צהריים או לקחת את הילדים לספרייה לשאול ספרים וסרטים. 

בעיות מיניות 
דיכאון, מתח, וחוסר התשוקה מינית נוטות לעתים קרובות לדור בכפיפה אחת, אומר סנטוס. לדבר עם הגורם הרפואי שלך כדי לזהות את הבעיה הספציפית ולאחר מכן לשלול גורמים פיזיים או רפואיים בסיסי. בעוד מצב רוח בעצמו בהחלט משפיע על רמת תשוקה המינית שלך, יש גם סיכון של תופעות לוואי מיניים עם כמה תרופות נוגדות דיכאון. אם אתה חושב שזה יכול להיות שזה מה שקורה לך, לשאול את הרופא שלך אם בשינוי תרופתי ניתן יהיה להימנע דיכאון זה בזמן שאתה עובד כדי לשפר את הבריאות הנפשית שלך. 

עודף משקל 
מחקר אוסטרלי על רווחת נפשית מצא על 1,200 מתנדבים , כי מי שנחשב להשמנת יתר היה סיכוי גבוה יותר לסבול מדיכאון בהשוואה לאלה שלא היו שמנים. סנטוס ממליץ להעריך את החיים שלך אם אתה סובל מעודף משקל, כדי למנוע מגורם הדיכאון הזה. היא מזהירה מפני נפילה למלכודות דיאטה וממליצה לבצע שינויים באורח חיים לטווח ארוך חכם, במקום. נסה להיות פעיל יותר על ידי לקיחת טיולים קצרים בכל יום או למצוא פעילות גופנית אחרת שאתה נהנה. ללא קשר למשקל שלך, הכושר גופני היא דרך מצוינת כדי להדוף תסמיני דיכאון. 

מעברי חיים קשים 
שינויים בחיים, כמו המוות של האדם אהוב או סוף של מערכת יחסים מוערכים, הם בלתי צפויים ויוצאים מכלל השליטה שלך. אבל אתה יכול לנקוט בצעדים כדי למנוע מהם להיכנס לדיכאון. "חשוב לאפשר לעצמך זמן להתאבל ולהתאבל על האובדן", אומר סנטוס. "התמודדות עם מעברים באופן בריא על ידי ההכרה כי מה שאתה מרגיש צפוי ונורמלי." אל תבודד את עצמך. לבלות זמן בחברת אנשים שאתה סומך - חברים או קרובי משפחה שאתה יכול לסמוך על תמיכתם. שינויים בחיים עשויים לקרות כתוצאה מהבחירה שלך. ייתכן שיהיה צורך לדחות החלטות חשובות, כגון נישואים, גירושין, רילוקיישן, או שינוי במקומות עבודה, עד שאתה נמצא במקום שבו אתה יכול לקבל החלטה צלולה. לדבר עם חבר מהימן, בן משפחה, מטפל, או חבר אנשי דת, ולשקף לך נקודת מבט שיכול לעזור לך לקבוע אם אתה עושה את ההחלטה הטובה ביותר. 

אלכוהול התעללות 
בעוד ששמוש לזמן קצר של שתיית אלכוהול עלול להביא אותך לשכחה מן הדברים באופן זמני. שימוש  באלכוהול כאמצעי להתמודדות עם תסמיני דיכאון רק יחריף אפיזודות דיכאון, מסביר סנטוס. לשוחח ולהתייעץ עם המטפל הרפואי שלך כדי למצוא דרכים להמנע בשימוש לרעה באלכוהול או תלות באופן ישיר. הסתרה או הכחשת ההתמכרות עלולה ליצור סיכון גבוה יותר לאפיזודה דיכאונית. 

הרגלי שינה ירודים 
מחקר יפני של יותר מ 24,000 משיבים מצא קשר ישיר בין תסמיני שינה ודיכאון. אנשים שישנו פחות משש שעות או יותר משמונה שעות היו סיכוי גבוה יותר להיות בדיכאון מאשר אנשים שישנו בין ששת לשמונה השעות המומלצים. כדי להפחית את הסיכון כרוך בעילה זו של דיכאון, סנטוס ממליץ לתרגל היגיינת שינה טובה: 
• שמור על מיטה קבועה  
• כבה מוצרים  אשר יכולים לגרום לגירויים, לפני השינה. 
• יצירת אווירה רגועה, מזמינה חדר שינה: צמצום מקורות של אור, רעש, או אי נוחות. 
• לפני המיטה, להשתמש בטכניקות הרפיה, כגון שתיית חלב או תה חם, קריאה, עושה אמבטיית קצף, או במדיטציה. 
 נראה לי לסיכום ששימוש בטכניקות ותסמינים מזהי  דיכאון והתמודדות איתם  עשויים לעזור ולצמצם את נזקי הדיכאון
 
תרגם וערך: ד"ר אמיר שוורץ
הערה: מטעמי נוחיות המאמר נכתב בלשון זכר ומכוון גם ללשון נקבה
לדף הקודםלדף הבא
מכון סאלד
אודותינו שירותים למתמודד אינדקס מטפלים מחלות נפש
שאלות נפוצות מידע למשפחות קופות חולים צפיה בסרט "אמא לא משוגעת"
צור קשר תעסוקה בתי חולים רכישת ספרות מקצועית
הרשמה לרשימת תפוצה חוקים ותקנות ביטוח לאומי העשרה והשתלמויות
פורומים מערכות תומכות משרד הבריאות
© כל הזכויות שמורות ל"פורטל בריאות הנפש בישראל" בניית אתרים | אחסון אתרים