אודותינו שאלות נפוצות צור קשר מידע מתקדם לעובדים הרשמה לרשימת תפוצה פורומים קישורים מומלצים
   
מחלות נפש

חיפוש באינדקס המטפלים

פסיכולוגיה יהודית


תפיסת החיים לאור מוטיב ה"ירידה צורך עלייה" השאובה מהראייה החסידית ויישומה בעבודה טיפולית.  מאת: עופר פאר 

 

"ירידה צורך עלייה"

תפיסת החיים לאור מוטיב ה'ירידה צורך עליייה' השאובה מהראייה החסידית ויישומה בעבודה טיפולית.
           
תפיסת החיים לאור עקרון ה"ירידה צורך עלייה" (השאובה מהראייה החסידית) רואה את הקיום האנושי כחלק "מתהליך מתמיד של תנודות קיומיות ואנושיות, בין מצבים של קטנות וגדלות. חילופי שפל וגאות אלה.....נתפסים בחסידות ככוח נצחי ובעל תפקיד חיוני בחידוש ובתמורה המקדמים את חיי האדם והיקום. " (מרדכי רוטנברג, קיום בסוד הצמצום, עמוד 195)
            
זאת ועוד, שלב של ירידה הוא מעין אתנחתא שבמהלכה צובר האדם אנרגיה וחיות מתחדשים לקראת שלב העלייה. ללא חוויית הירידה, לא יתאפשרו תהליכים של טרנספורמציה והתעוררות אל עבר מצבי תודעה עמוקים ובהירים יותר.
             
הצגת מקרה קונקרטי משדה הטיפול: מוטיב ה"ירידה צורך עלייה" כזרקור להבנת תהליכים ותמורות  בנפש האדם.
           
אקרא למטופל יוסף(שם בדוי).
           
יוסף יודע לזהות בבירור מחזוריות של תקופות שפל  אל מול תקופות של התרוממות רוח, שמחה, חיות מתחדשת, בהירות של ההכרה וחדוות קיום מתפרצים. הוא מזהה תנודות אלה (הנמשכות כמעט שני עשורים) במקביל לחילופי עונות השנה.
            
עם בוא החורף חווה יוסף עצבות אישית וקיומית. אין מדובר בדיכאון משתק. הוא מתפקד באופן סביר. אך הוא חש עגמומיות המלווה בשאלות ותהיות קיומיות הנוגעות לעברו ולמצבו של האדם ברמה הרחבה יותר. הוא מוצף בזיכרונות קשים מילדותו. עולה תחושת קורבנות ואין מוצא אל מול רגעי החשיכה של ילדותו בצל אובדן וחולי. הוא חווה את החידלון והארעיות הקיומית האוניברסאלית ביתר עוצמה. הוא רואה את העולם דרך פריזמה מאד דטרמיניסטית ..."בסוף מתים ובדרך כל כך הרבה סובלים אז בשביל מה" ???...כך אומר לי יוסף. 
            
עוד הוא מתאר אי בהירות מחשבתית המתבטאת בקושי להעביר באופן צרוף ולוגי את עולם התוכן הפנימי שבתוכו אל האחר. זה מתבטא  לעיתים בגמגום למרות שמדובר באדם  חד ובהיר מבחינת כושרו הוורבלי.
           
חשוב מאד לציין שדווקא בשלב מחזורי זה של קטנות הנפש והמצוקה האין סופית שהוא חווה 
            
(גם מחשבות אובדניות עולות), דווקא מתוך המצוקה הוא נוטה יותר ויותר לבטא את עולמו הפנימי הסוער דרך האמנות. (יוסף הוא יוצר בתחומי אמנות מגוונים). תקופת ה"ירידה" מתאפיינת  בחיפושו האינטנסיבי  של יוסף אחר דרכי הבעה נוספות בעולם האמנות.
             
יוסף יכול להעלם לשעות ארוכות  בסטודיו לציור. הוא מתאר את הדיאלוג עם עולם הציור במילותיו: "רק אני ...המכחול ..הצבעים ..החיבור האין סופי לפנימיותי והמון המון כאב...הפצעים שבתוכי הם קופסאות הצבעים שאיתם אני עובד".
             
עם בוא האביב מתרחשת לאיטה תנודה ...מעבר ממצב קטנות ושפל לתחושה של חיות מתפרצת, שמחה, התרוממות רוח, התרחבות ההכרה ובהירותה. יותר ויותר מתחדדת בקרבו תחושת החד פעמיות של החיים ומשום כך החשיבות של זיהוי ועיבוי השליחות האישית שלו בתוך הארעיות של הקיום...דבר המטשטש את תחושת הנפרדות מקהילת האנשים בה הוא חי (תחושה שהוא  חווה ברגעי השפל). יוסף מרגיש כמיהה לקשרים אנושיים ואלה אינם נעשים ממקום של מצוקה ופחד אלא מונעים מסקרנות ואהבה. הוא אינו מוצף בזיכרונות רודפים ובתחושת קורבנות ודומה שהוא מבקש יותר ויותר לצקת משמעות לכל רגע חולף. "פתאום מתעוררת בתוכי כמיהה בלתי מובנת לקשר. כמו ציפור כלואה שלפתע חשה את יופיו של החופש...היא נוסקת מעלה ..דואה למרחקים ובתוכה הגעגוע לרקום מסע אל לב האחר." כך מתאר יוסף בדרכו הציורית את התשוקה למלט עצמו מסגירותו, סגירות המאפיינת את תקופת ה"ירידה".
             
בעבודתי הטיפולית  עם יוסף אנו בעיקר עובדים על יכולתו להיות בנוכחות מלאה אל מול המחזוריות  שתוארה לעיל. להכיר בכך ולא להתנגד. לראות בתקופת הירידה  מעין מנוף להתרחשותו של שינוי , גם אם הוא מחזורי. כלומר הירידה העתידית שסביר שתבוא איננה מכהה את חווית רגעי ההתעלות, הבהירות, והרחבת מופעי ההכרה למחוזות חדשים. אלה הן חוויות מעצימות מצטברות בהווייתו של יוסף. יש בהן כדי לחזקו ברגעי ה"ירידה" העתידיים.
          
מתוך הצגת המקרה לעיל והניסיון להאירו בעזרת המושג "ירידה צורך עלייה" אבקש לסיום לשתף את הקורא בכמה הרהורים:
            
....כשאדם חווה  מצוקה קיומית עמוקה, הוא עלול ליצור מסך אטום של דימויים, מילים ותוויות  המזוהים עם מצב הירידה. נטייה התנהגותית מעין זו יש בה כדי למסך  ראייה אופטימית הרואה תקופה זו של ירידה מעין אתנחתא אינסטרומנטלית לצורך עלייה.
             
חשוב אם כן להכיר בחוקי המחזוריות. אנו בני האדם לא נפרדים מתהליכים מחזוריים המתרחשים ביקום. העץ אינו זועק ומתמרד באי קבלה נוכח פרידתו מעליו והישארותו חשוף ועירום עד בוא האביב. האדם לעומתו הינו ייצור המבקש להרחיק את הלא טוב ולהיצמד לטוב.  ומכאן הקושי לקבל באמת, באהבה והכלה תקופות ירידה ומשבר.
              
והלא המילה "משבר" על פי סוד האותיות בתורת הקבלה, ...אם נשחק מעט באותיותיה נגלה את ה"מבשר"...
            
ראוי לזכור, כך אני מאמין, כי מסעו של האדם אל עבר גילוי רוחני עמוק, גילוי שיש בו פוטנציאל לבשורה ותמורה אוניברסליים, עובר דרך השבר הפנימי שבתוכו.
               
כדברי הסופר והמשורר פנחס שדה:

"השורשים השחורים של הסבל

הם שמצמיחים את פירות הזהב של

השירה, של החן, של הרוח והקדושה."

                
1.הכותב הוא מטפל גוף נפש ויוצר. החיבור נכתב במסגרת לימודיו
   במכון רוטנברג, המרכז לפסיכולוגיה יהודית בירושלים.
           
2.עבודתו הטיפולית של הכותב משלבת כלים טיפוליים מהתחום הרחב של תרפיה ממוקדת גוף 
בגישת הפוקוסינג,
   טכניקות להפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה
M.B.S.R.  וכלים מתחומי האמנות.
              
מקורות:

1.רוטנברג,מ; קיום בסוד הצמצום,191-230 1990.

2---------;מבוא לפסיכולוגיה של הצמצום,56-85

3.ייחודו ויעודו של האדם על פי הקבלה, דוקטור שלי גולדברג, המחלקה לפילוסופיה,
  אוניברסיטת בר-אילן(מתוך הרצאה מוקלטת).

לדף הקודםלדף הבא
מכון סאלד
אודותינו שירותים למתמודד אינדקס מטפלים מחלות נפש
שאלות נפוצות מידע למשפחות קופות חולים צפיה בסרט "אמא לא משוגעת"
צור קשר תעסוקה בתי חולים רכישת ספרות מקצועית
הרשמה לרשימת תפוצה חוקים ותקנות ביטוח לאומי העשרה והשתלמויות
פורומים מערכות תומכות משרד הבריאות
© כל הזכויות שמורות ל"פורטל בריאות הנפש בישראל" בניית אתרים | אחסון אתרים