אודותינו שאלות נפוצות צור קשר מידע מתקדם לעובדים הרשמה לרשימת תפוצה פורומים קישורים מומלצים
   
מחלות נפש

חיפוש באינדקס המטפלים

לחץ וחרדה


במצב דיכאון יש לשים לב שמחד אנו יכולים לקדם נושאים שמעניינים אותנו, ומאידך להיות מודע למגבלות שלנו. נראה לי שלא כדאי  לקפוץ מעל ה"פופיק" של היכולות . הניסיון לבצע מטלות מורכבות בעת דכאון נדונו לכישלון ולתסכול נוסף. By Associate Editor 
מצאתי עצמי מבלה הבקר בחיפוש אחר ציטוט יפה שקראתי לפני כחודש, משהו בסגנון של מהי מוטיבציה.  ג'ון ברדשו אמר: "אני מגדיר "אדם טוב" כמישהו שמכיר היטב את המגבלות של עצמו. הוא יודע  את נקודות החוזק שלו, ויחד עם זאת הוא גם מכיר את "הצל', את החולשות של עצמו"
   
עם זאת, כאשר אני מחפשת  בגוגל ציטוטים על מגבלות, נתקלתי יותר ממאה ציטוטים כמו זה מדרווין פ קינגסלי: "יש לך כוחות שמעולם לא חלמת עליהם. אתה יכול לעשות דברים שמעולם לא חשבו שאתה יכול לעשות. אין מגבלות למה שאתה יכול לעשות מלבד מגבלות המוח שלך. "
   
למעשה, טעות אחת אני עושה שוב ושוב בתהליך ההחלמה שלי מהדיכאון:  איני מכירה במגבלות שלי כמגבלה של אדם עם הפרעת מצב רוח רצינית.
  
דפוס ברור מאוד התפתח אצלי במהלך 10 השנים האחרונות.
מתח רב מדי גורם לי להתמוטטות חמורה. או אז עלי לעשות "שיחות טלפון של בושה" שבו אני מסבירה לעורכים ולמנהלים אחרים שאני חולה, ואינני מסוגלת  לעמוד במטלות ובמועדים שהתחייבתי, או שאני לא יכולה להתמודד עם הפרויקט בשלב זה.
לאחר מכן, הלחץ נעלם, אני מתחילה בהדרגה להרגיש טוב יותר, אז אני מתחילה לאט לאט לקחת  אחריות. אני לוקחת על עצמי עבודת כתיבה,  אני משתפת פעולה בתכנית מרגשת,  אני מתחילה לחשוב שאני נורמלית. כך ניתן לשמור על מקומות עבודה ופרויקטים  גם כשאני עובדת  מעל 40 שעות בשבוע (בתוספת תפקיד ההורה התורן, לקחת את הילדים בשעה 14:30, וכו '). 
    
אני חושבת שבשתיית שייק כרוב, אכילת שמן דגים ופרוביוטיים בבוקר, אני חסינה מפני דיכאון. 
אבל זה מספר חודשים שבו אני מתקרבת בעבודה לשבוע של השעה ה- 40 פלוס, אני מקבלת דכאון,  ותסמיני הדיכאון חוזרים. אני מקבלת התקפי תסכול, ומתחילה לבכות במהלך היום. יש לי קושי להירדם בלילה. אינני יכולה לקבל החלטה על החיים שלי, אז אני מתחילה להטיל מטבע כדי לקבל החלטות, כמו אם אני צריכה לשחות או לרוץ. אני מתחילה במחשבות אובססיביות על דברים, כגון אם בחרתי את הצבע הלא נכון ללוגו. ואני מתחילה להתווכח עם בעלי על דברים כמו קרטון ריק של גלידה שהוא החזיר למקפיא. הבת שלי שואלת אותי אם אני בדיכאון שוב, ואם אני אצטרך ללכת לבית החולים.
אז ... אחרי שבוע של בכי ולילות ללא שינה ומלחמה עם בעלי, האמת מכה לי בבטן: אני לא נורמלית, ולא יכולה לשמור על לוח זמנים "נורמלי". יש לי מספר שעות שאינני מרגישה בנוח שבו אני צריכה לעכל את השבריריות שלי, את המגבלות שלי כאדם עם הפרעה דו-קוטבית ודיכאון עמיד לטיפול.
   
אני מקללת וזורקת חפצים .
אני שואלת את אלוהים, "למה אני כל כך  שבירה?"
"מחובתנו כגברים ונשים עלינו להמשיך את גבולות היכולת שלנו שאינם קיימים," כתב פייר טייאר דה שארדן.
אני מעריצה את דה שרדן, אבל אם אני מבינה את עצתו, אני מתקדמת לעוד אפיזודה דיכאונית. ובגלל שאני אמרתי את המילים "אני עושה" לפני כמעט 20 שנה, וחזרתי על כך חמש שנים לאחר מכן, בעלי אמר לי הבוקר "אני לא חושב שאת מבינה  עד כמה את שבירה". אני תקפתי אותו על משהו שאינו קשור לקרטון הריק של הגלידה. 
   
יש לי דברים רבים לעשות בלוח זמנים קצר עד כדי גיחוך, (זה כמו לדחוף בכוס קפה 100 כדורי גולף) ואז מתחילים להופיע הסימפטומים. "את גדולה מדי עם הדיאטה והפעילות הגופנית שלך," הוא אמר. "אבל לחץ הוא חשוב בדיוק כמו מה שאתה אוכל וביציאה לעבודה. דהיינו אין זה הגיוני לחסל כמות גדולה של סוכר ולאחר מכן לקחת על עצמך ערימת פרויקטים. "
     
מכיוון שהדיכאון הוא חלק מהעבודה שלי, אני יודעת שהוא צודק. זה כמעט בלתי אפשרי לשמור על מצב הרוח אם אתה נמצא תחת לחץ כרוני כי זה מגדיל את הקשר בין חלק ההיפוקמפוס של המוח שלך והאמיגדלה (לדאוג מרכזי), פוגע בשימור הזיכרון, משפיע על ייצור קורטיזול (מה שמקשה על התמודדות של לחץ), ומחליש את המערכת החיסונית שלך.
כדי להגן על הבריאות שלי  עקב בצד אגודל  אני מכירה במגבלות שלי. 
    
שאלתי את מנהל התוכנית לעיצוב ההתנהגות שלי  אם אפשר היה לדחות את המאמץ המשותף המבוסס על אמונה עד שאסיים חלק מהפרויקטים האחרים שלי.  לאחר מכן תהיה הזדמנות לתרום מאמר באנתולוגיה הקרובה עם 40 מחברים רבי מכר.
אני לא מאמינה שניתן לעשות יותר לאנשים עם דיכאון כרוני. אני מאמינה כי החכמה באה עם הכרה במגבלות שלך והרצון לחיות איתם.
  
 הערה:
במצב דיכאון יש לשים לב שמחד אנו יכולים לקדם נושאים שמעניינים אותנו, ומאידך להיות מודע למגבלות שלנו. נראה לי שלא כדאי  לקפוץ מעל ה"פופיק" של היכולות . הניסיון לבצע מטלות מורכבות בעת דכאון נדונו לכישלון ולתסכול נוסף.

תרגם וערך ד"ר אמיר שוורץ 
לדף הקודםלדף הבא
מכון סאלד
אודותינו שירותים למתמודד אינדקס מטפלים מחלות נפש
שאלות נפוצות מידע למשפחות קופות חולים צפיה בסרט "אמא לא משוגעת"
צור קשר תעסוקה בתי חולים רכישת ספרות מקצועית
הרשמה לרשימת תפוצה חוקים ותקנות ביטוח לאומי העשרה והשתלמויות
פורומים מערכות תומכות משרד הבריאות
© כל הזכויות שמורות ל"פורטל בריאות הנפש בישראל" בניית אתרים | אחסון אתרים