אודותינו שאלות נפוצות צור קשר מידע מתקדם לעובדים הרשמה לרשימת תפוצה פורומים קישורים מומלצים
   
מחלות נפש
חיפוש באינדקס המטפלים
קבל/י עידכונים כל פעם שאעדכן את הבלוג שלי בפוסט חדש.

מידע על מחלות נפש


דיכאון מהווה כיום גורם מוביל באי תפקוד של אנשים על פני זמן ולמעשה מהווה כיום הגורם הרביעי בחשיבותו בעולם הרפואה בגרימת אי תפקוד, והשני בחשיבותו בגילאים הצעירים של 15-44 שנים.
דיכאון
דיכאון מהווה כיום גורם מוביל באי תפקוד של אנשים על פני זמן ולמעשה מהווה כיום הגורם הרביעי בחשיבותו בעולם הרפואה בגרימת אי תפקוד, והשני בחשיבותו בגילאים הצעירים של 15-44 שנים. כ-16 אחוזים מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת מדיכאון לפחות פעם אחת לאורך החיים. ארגון הבריאות העולמי מעריך שעד שנת 2020 הוא יהפוך לגורם השני בחומרתו בכלל האוכלוסייה אחרי מחלות הלב, ועד 2030 למחלה החמורה ביותר לאנושות.

דיכאון (Depression) היא הפרעה נפשית נפוצה, המסווגת כהפרעת מצב רוח, ומתאפיינת במצב מתמשך של חוסר אושר, ''עצבות הערכה עצמית נמוכה, ירידה בחשק המיני, הפרעות שינה, תסכול ושינויים בתיאבון,  ושקיעה לתוך עצבות וייאוש עמוקים. לעתים הדיכאון כולל גם אובדן עניין והנאה ברוב תחומי החיים ואף תחושת אובדנות. אנשים מדוכאים חווים רגשות שליליים לרוב, בין אם בתחושתם כלפי עצמם (מרגישים חסרי ערך) ובין אם כלפי אחרים (סבורים שהזולת לא אוהב אותם ולא חפץ בקרבתם). בנוסף לביטוי הנפשי, הדיכאון מתבטא גם בתפקוד הפיזיולוגי וכן יוצר שינויים נוירו-פיזיולוגיים במוח. על פי המקובל, דרושים לפחות שבועיים של ירידה קשה במצב הרוח לצורך הגדרת דיכאון, זאת על מנת להבדיל אותו מדכדוך שהוא רגש זמני של מצב רוח ירוד.
 
דיכאון קליני (Clinical depression או Major depressive disorder, בקיצור MDD), שאיננו דיכאון חולף או דיכאון קל, ואשר יש גם להבדילו מדיסתימיה, הוא הפרעה נפשית שההתמודדות עמה קשה ביותר ולרוב דורשת טיפול.
לדיכאון הוא יש  ביטויים רגשיים וגופניים
 
הסטוריה
 
 הדיכאון הוא הפרעה נפשית הידועה מימי קדם. בימי התנ"ך האמינו שהגורם לו הוא רוח רעה התוקפת את האדם מבחוץ. דמות מקראית מפורסמת שכנראה לקתה בו היא שאול המלך, שבכדי להקל עליו ניגנו לפניו בכינור עתיק[1].
בעקבות היפוקרטס היווני, "אבי הרפואה המערבית", אשר קבע כי חלאי הגוף נובעים מחוסר איזון בין המרות שבגוף, הוענק לדיכאון השם "מלנכוליה" (מרה שחורה), כיוון שהאמין שהסיבה לה היא התגברות כמות המרה השחורה בגוף האדם הדיכאוני. אחד הטיפולים הנפוצים לשיטתם של היוונים היה באמצעות הקזת דם, שהייתה אמורה לאזן את מינונה של המרה השחורה בגוף החולה. קלאודיוס גלנוס, רופא יווני בחצר רומא, סבר כי הטיפול צריך להיות באמצעות שחרור נוזלים מיניים במעשה האהבה.
 
בימי הביניים נפוצה באירופה הנוצרית האמונה כי מקורו של הדיכאון בשד שנכנס לגופו של האדם וגורם לו לעצבות ואדישות, והתופעה נחשבה לחטא חמור שדינו גיהנום. בעקבותיהם תיאר דנטה אליגיירי בקומדיה האלוהית את מיקום ומצבם של אלו שנפלו לחטא העצלות (במעגל החמישי טבולים עמוק בנהר סטיקס). היו אף שידעו לנקוט בשמו של השד שבחר להטריד את החוטאים הללו כ"בלפגור" (שיש המזהים אותו עם בעל פעור התנכ"י). בתקופה זו היו נפוצים בנצרות טקסים של "גירוש שדים" כחלק מתהליך הריפוי של אלו שחטאו ב"חטא העצלות". במאה ה-12, הרמב"ם, שהתייחס לנושא בהרחבה בספר "הנהגת הבריאות", שנכתב למלך נור א-דין עלי שסבל כנראה מהתקפי דיכאון, המליץ למי שסובל ממרה שחורה "לשמוע ניגונים ומיני זמר, ולטייל בגנים ובנינים נאים, וחברת צורות יפות ודברים המרחיבים את הנפש" (שמונה פרקים, פרק חמישי).
 
הפוריטנים החלוצים והחרוצים בארצות הברית שהעלו על נס את ערך העבודה, התייחסו למחלה זאת כאל חטא חמור, ודנו לעונשים שונים את הלוקים בה, למשל בכבילה לסד. רק לאחר שאשתו של קוטון מת'ר, כומר פוריטני חשוב לקתה בדיכאון, היחס לחוטאים בחטא העצלות התרכך, ושורבבה אליו גם חמלה ונטייה לראות בו מחלה ולא חטא. בסוף המאה ה-19 היו מספר רופאים שהאמינו כי השתלה של אשכי קופים יכולה לשפר את מצבו הרפואי של אדם שלקה בדיכאון, והיה אף מטפל אמריקני (שלבסוף התגלה כשרלטן) שהשתיל במטופליו אשכי עזים.
 
בתחילת המאה ה-20 כתב זיגמונד פרויד מאמר בנושא, שהפך להיות אחד מאבני הדרך בפסיכולוגיה בשם "אבל ומלנכוליה", ובו איפיונים של הפרעה נפשית זו כפי שאנו מבינים אותה כיום
 
ממה נגרם דיכאון?

לא ידוע במדויק מה הגורם לדיכאון, וככל הנראה מדובר בשילוב של כמה גורמים:

1.  תורשה: אדם שלו בני משפחה הסובלים מדיכאון - סיכוייו ללקות בדיכאון גבוהים יותר מאשר סיכוייו של מי  
     שאין לו קרובי משפחה שסובלים מדיכאון
.2.  סביבה בעייתית גורמים פסיכו סוציאליים  עוני שימוש בסמים חוסרים תזונתיים

3. נוירולוגיה: ישנם חומרים המופרשים במוח (נוירוטרנסמיטורים) שמעורבים בהתפתחות דיכאון.

4. הורמונים: ישנה מעורבות של הורמונים שונים בהתפתחות דיכאון, למשל הורמון שמייצרת בלוטת התריס.
 
5. משפחה  אירועי חיים טרגיים כמו אובדן של אדם אהוב או קשיים בחיי היום־יום כמו בעיות בריאות קשות במשפחה, מצוקה כלכלית ויחסים עכורים בבית או בעבודה.

6. טראומה ולחץ אירועים טראומתיים ודחק בילדות המוקדמת כמו התעללות והתייתמות מהורה.

7. מחלות נילוות ישנם מחלות נילוות כמו קשב ריכוז,אישיות גבולית, הפרעה טורדנית גורמות לדכאון
שכיחות הדכאון אצל נשים גבוה כיפליים מגברים.
 
תסמינים
 
כיום קיים אצל אנשים שונים בא הדיכאון לידי ביטוי בדרכים שונות. ישנם הבדלים בין נשים לגברים בכל הנוגע לאופן שבו הם מבטאים דיכאון, וכן יש הבדלים בין צעירים למבוגרים ובין בני תרבויות שונות. אולם אצל כל אדם הסובל מדיכאון יופיעו לפחות כמה מהתסמינים הבאים:
 קושי לאבחן דיכאון בעזרת בדיקות פשוטות ויש צורך בראיון קליני פסיכיאטרי מקיף הכולל מידע ממשפחה וחברים ומבחנים פסיכודינמיים לצורך האבחון המדויק של סוג הדיכאון וחומרתו. עם זאת נערכים מחקרים רבים בתחומי חקר המוח הקשורים לדיכאון בעזרת מכשירי ההדמיהMRI ו-fMRI ובעתיד ייתכן כי ניתן יהיה אף לאבחן דיכאון בבדיקות דם המאפשרות למדוד ריכוזי המעבירים העצביים במוח כגון סרוטונין. לרוב אבחון הדיכאון נקבע על ידי הופעת לפחות 2 מהתסמינים הבאים, לאורך תקופת זמן של יותר משבועיים:
במישור הפיזיולוגי[
• הפרעות אכילה: ירידה או עלייה משמעותית בתיאבון
• הפרעות שינה: נדודי שינה, התעוררות מוקדמת, ולחלופין ריבוי בשינה וקשיי התעוררות בבוקר
• שינוי במשקל הגוף - עלייה או ירידה
• תחושת עייפות וחולשה וחוסר אנרגיה
• הפרעות במערכת העיכול: שלשול או עצירות
• לעתים רתיעה מרעש
• לעתים רתיעה ממגע פיזי בזולת
• לעתים הפרעות בראייה
• הפרעות קשב וריכוז
 
במישור הרגשי
 
מיעוט בפעילות ובאנרגטיות
• עצבות, ייאוש תהומי, התפרצויות בכי, התפרצויות זעם, מועקה
• חילופי מצב רוח קיצוניים שלא היו אופייניים בעבר
• הסתגרות חברתית וניתוק קשרים
• אדישות ואיבוד עניין בפעילויות שנחשבו מהנות (תחביבים, ספורט)
• ירידה בחשק לקיים יחסי מין
• ביקורת ושנאה עצמית
• תחושת חוסר אונים וחוסר תקווה.
• תחושת ריקנות, חוסר משמעות ואפאתיה.
• תחושת חוסר ערך ואשמה
 
במישור הקוגניטיבי
   
תפיסת עולם קודרת ופסימית
• ירידה בריכוז, ירידה בזיכרון
• הססנות בקבלת החלטות המתמקדת באוסף מחשבות ורגשות צר ולרוב שלילי
• מחשבות אובדניות: חשיבה על התאבדות והאופן לבצעה, חשיבה על ההשלכות של התאבדות ומשאלת מוות
• שיפוט לקוי של המציאות, במיוחד של העצמי, דימוי עצמי נמוך
• ייחוס כשלונות לחובת העצמי וראייה עגומה של העתיד והעולם
• קושי בחשיבה לטווח רחוק והערכת השלכות
• קושי להבין תופעות בקונטקסט רחב והתמקדות בפרשנות צרה
 
תופעות נלוות וסיבוכים
 
דיכאון הוא מחלה רצינית שעלולה להכביד מאד על יחידים ועל משפחות. דיכאון שאינו מטופל עלול להתדרדר ולהגיע למצבים של נכות, תלותיות והתאבדות. דיכאון עלול להוביל לבעיות רגשיות, התנהגותיות, בריאותיות ואפילו משפטיות וכלכליות קשות, המשפיעות על כל תחומי החיים של המתמודד ומשפחתו הקרובה.

הסיבוכים של דיכאון עלול לגרום או להיות קשור בהם כוללים:
 
• התאבדות
• התמכרות לאלכוהול
• התמכרות לחומרים
• חרדה
• מחלות לב ומחלות אחרות
• בעיות בעבודה או בלימודים
• עימותים בתוך המשפחה
• קשיים במערכות יחסים, בידוד חברתי.

 

דרכי טיפול בדכאון
1. פסיכולוגי להחזיר למטופל את יכולתו אמונה בעצמו.
טיפולים פסיכולוגיים כוללים: פסיכותרפיה בין אישית, טיפול בפתרון בעיות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, פיתוח מיומנות חברתית,  טיפול התנהגותי, טיפול תומך, טיפול פסיכו דימני,

2. תרופתי יש תרופות אנטי דיכאוניות , טיפול בצמחי מרפא
3. סביבתי משפחתי פיתוח ערוצי תקשרת ויכולת בין המשפחה ומתמודד קירוב הסביבה למתמודד, להזמין המתמודד לפעילות משפחתית וסביבתית. לראות האיש הדכאוני כחולה בכל מחלה אחרת הזקוק לתמיכה ליווי ועזרה.
4. התערבות רפואית נוספת התערבות לא פולשנית בקרני לייזר במוח, טיפול בהלם חשמלי
5. עזרה עצמית דרכים להציע לעצמך נושאים כדי לצאת מהדכאון: אנשים נוספים, פעילות ספורט, תרגילי דמיון מודרך הרפיה ומדיטציה , לא לישון הרבה לבצע פעילות שונה
Tips on getting through depression
• Don't isolate yourself. Stay in touch with your loved ones and friends, your religious advisor, and your family doctor.
• Do pace yourself. Don't expect to do everything you normally can. Set a realistic schedule.
• Don't believe negative thoughts you may have, such as blaming yourself or expecting to fail. This thinking is part of depression. These thoughts will go away as your depression lifts.
• Don't blame yourself for your depression. You didn't cause it.
• Do get involved in activities that make you feel good or feel like you've achieved something.
• Don't make major life decisions (for example, about separation or divorce). You may not be thinking clearly while you are depressed, so the decisions you make at this time may not be the best ones for you. If you must make a big decision, ask someone you trust to help you.
• Do avoid drugs and alcohol. Both make depression worse. Both can cause dangerous side effects with antidepressant medicines.
• Do exercise often to make yourself feel better. Physical activity seems to cause a chemical reaction in the body that can improve your mood. Exercising 4 to 6 times a week for at least 30 minutes each time is a good goal. But even less activity can be helpful.
• Do eat balanced meals and healthful foods.
• Do get enough sleep.
• Do take your medicine and/or go to counseling as often as your doctor recommends. Your medicine won't work if you only take it once in a while.
• Do set small goals for yourself, because you may have less energy.
• Do encourage yourself.
• Do get as much information as you can about depression and how to treat it.
• Do call your doctor or the local suicide crisis center right away if you start thinking about suicide.
• Don’t get discouraged. It will take time for your depression to lift fully. Be patient with yourself.
• Don't give up.
•   מתוך אתר
http://familydoctor.org

 

לדף הקודםלדף הבא
מכון סאלד
אודותינו שירותים למתמודד אינדקס מטפלים מחלות נפש
שאלות נפוצות מידע למשפחות קופות חולים צפיה בסרט "אמא לא משוגעת"
צור קשר תעסוקה בתי חולים רכישת ספרות מקצועית
הרשמה לרשימת תפוצה חוקים ותקנות ביטוח לאומי העשרה והשתלמויות
פורומים מערכות תומכות משרד הבריאות
© כל הזכויות שמורות ל"פורטל בריאות הנפש בישראל" בניית אתרים | אחסון אתרים